O starości nie lubimy mówić. Używamy eufemistycznych określeń, typu „złoty wiek”, „wiek dojrzały”, trzecia i czwarta młodość… Telewizyjne reklamy pokazują młode twarze, a osoba w średnim wieku, chcąca kupić krem do cery „dojrzałej”, zostanie pouczona, iż jest na ten specyfik za młoda. Jednocześnie średnia długość życia ciągle się wydłuża, a granica starości – przesuwa.

Ma to oczywiście zarówno wady, jak i zalety. Dziś coraz mniej spotyka się „zwykłych” babć i dziadków. Seniorzy mają swoje sprawy, swoje życie, nie zawsze mają chęć zajmować się wnukami, choć nie da się ukryć, że dzieci i wnuki czasami nie są tym zachwycone. Jeśli tylko dopisuje im zdrowie i nie ograniczają ich kwestie finansowe, starsze osoby mają przed sobą mnóstwo możliwości. Mogą się dokształcać, aktywnie żyć, uprawiać sport, realizować marzenia, uczyć się nowych rzeczy, podróżować i poznawać świat. Wielu z nich jest także nadal aktywnych zawodowo – nawet na emeryturze! Rynek pracy zaczyna cenić dojrzałych, doświadczonych pracowników i coraz częściej stanowią oni solidną konkurencję dla „młodych wilków”, zwłaszcza że są mniej roszczeniowi, także finansowo.

Złoty wiek?

Można zatem spokojnie powiedzieć, że kolejne dekady będą należały do osób dojrzałych – szczególnie w dobie starzenia się społeczeństw i coraz mniejszego przyrostu demograficznego. Liczba osób w wieku starszym na całym świecie przerosła już 600 milionów i rośnie nadal. W Polsce seniorzy stanowią solidne 15 proc. społeczeństwa i także widać tendencję zwyżkową. Seniorów ceni też rynek produktów i usług. Uchodzą oni za klientów solidnych, wypłacalnych (stałe środki w postaci emerytury), zwracających uwagę zarówno na jakość, jak i dobre ceny. Także rynek usług medycznych oraz farmaceutyczny wychodzi im naprzeciw – wiadomo, że osoba starsza będzie przykładała większą wagę do zdrowia i dobrego samopoczucia.

Co zatem zrobić, żeby być seniorem „wiecznie młodym” i cieszącym się żelaznym zdrowiem, bo tylko wtedy będziemy mogli w pełni korzystać z uroków życia?

  1. Trenuj mózg!

W powiedzeniu, że narządy nieużywane zanikają, jest niestety sporo prawdy. Dlatego ćwicz umysł codziennie, aby zachować go w pełnej sprawności. Starzeniu się mózgu zapobiega regularne czytanie książek i gazet, rozwiązywanie krzyżówek, pisanie listów czy pamiętników (lub np. aktywne uczestnictwo na forach internetowych). Doskonałym sposobem na stymulowanie aktywności umysłowej są gry, szczególnie te, które wymagają planowania, obmyślania strategii, przewidywania zachowań przeciwnika, np. rozgrywki szachowe czy brydżowe. Możesz także powtarzać sobie języki obce, które znasz. W zależności od poziomu możesz czytać książki w oryginale lub choćby codziennie powtarzać kilka słówek. A może udasz się na kurs, który odświeży Twoje umiejętności językowe?

  1. Dbaj o ciało!

Staraj się zachować jak największą fizyczną sprawność, elastyczność stawów i dobre napięcie mięśni. Pomogą Ci w tym długie spacery (np. z kijkami – nordic walking), korzystanie z siłowni (plenerowych, ale także stacjonarnych), gimnastyka, pływanie, joga. W wielu ośrodkach prowadzone są specjalne zajęcia sportowe, dostosowane do możliwości fizycznych osób w wieku starszym – sprawdź, czy w Twojej okolicy nie ma podobnej oferty. Codziennie staraj się przebywać na świeżym powietrzu – dotlenisz całe ciało, w tym mózg.

  1. Jedz zdrowo

Dieta seniora nie musi być nudna ani niesmaczna, nawet jeśli usłyszymy od lekarza, że powinniśmy stosować ograniczenia dietetyczne, unikać niektórych rodzajów mięsa czy tłuszczu, odstawić słodycze lub surowizny. Starajmy się jeść smacznie i regularnie (idealne rozplanowanie posiłków to pięć niedużych porcji w ciągu dnia). Nawet jeśli lekarz nie ma zastrzeżeń do naszego zdrowia, spróbujmy trochę „odchudzić” naszą kuchnię, np. przestawiając się z potraw smażonych na pieczone i duszone. Nie zapominajmy o warzywach ani owocach, a mięso przynajmniej raz w tygodniu zastąpmy rybami. Odstawmy „gotowce”, choć mogą one być kuszące zwłaszcza dla osób, które prowadzą samotne gospodarstwo, nie chce im się gotować tylko dla siebie, a gotowe dania wydają im się całkiem smaczne.

  1. Pij wodę!

Osoby starsze często nie odczuwają pragnienia, jednak ich organizmy tak samo potrzebują regularnego nawadniania. Spróbuj wyrobić w sobie nawyk sięgania po szklaneczkę wody co godzinę lub dwie i wypijania przynajmniej kilku łyków – nawet jeśli nie czujesz pragnienia. Jeśli nie możesz polubić „bezsmakowej” wody, spróbuj owocowo-ziołowych herbatek. Nie zawierają one substancji odwadniających, na ogół pięknie pachną, dobrze smakują i są bogate w witaminy. Sprawdź, czy zaakceptujesz smak zielonej herbaty – jeśli tak, postaraj się pić ją zamiast czarnej. Zielona herbata zawiera mnóstwo substancji wzmacniających i oczyszczających organizm, działa przeciwstarzeniowo i przeciwnowotworowo. Dwa, trzy razy w tygodniu, jeśli nie ma przeciwwskazań medycznych, możesz pozwolić sobie na lampkę wina (zdrowsze jest czerwone) lub kieliszek koniaku.

  1. Badaj się!

Odwiedzaj regularnie lekarza i wykonuj wszystkie badania zalecane dla osoby w Twoim wieku. Ich wyniki będą informacją, czy w Twoim organizmie nie dzieje się nic złego. Pozwolą szybko wykryć nieprawidłowości i podjąć odpowiednie działania, np w przypadku stanu przedcukrzycowego często wystarczy zmiana trybu życia i diety, aby zapobiec chorobie. Nie zaniedbuj wizyt u stomatologa, lecz ubytki i kontroluj stan dziąseł. Panie powinny regularnie odwiedzać ginekologa i wykonywać badania, w tym badanie piersi. Kontroluj także wzrok i słuch. Jeśli masz na ciele znamiona, oglądaj je regularnie i sprawdzaj, czy nie zmieniły wyglądu.

  1. Dbaj o urodę!

Nawet jeśli w lustrze widzisz „pomarszczony kostium” pamiętaj, że w głębi ducha wciąż jesteś młodą osobą. Dbaj zatem o jej urodę – używaj kosmetyków dostosowanych do wieku i rodzaju skóry, nie odmawiaj sobie wizyt u fryzjera i kosmetyczki. Makijaż nie jest zastrzeżony dla młodych, używaj kosmetyków kolorowych tak, żeby podkreśliły Twoje atuty. Dbaj o wygląd dłoni i skórę na stopach, niech będzie miękka i gładka. Nie odmawiaj sobie dobrych perfum.

  1. Ciesz się życiem!

Śmiej się jak najczęściej – jeśli Twoi przyjaciele nie są osobami o radosnym usposobieniu, rekompensuj to sobie w inny sposób. Możesz oglądać komedie czy wyszukiwać nowe dowcipy – szczery, głęboki śmiech jest bardzo korzystny dla zdrowia i odporności, zapobiega też starzeniu się. Nie zamykaj się w domu – poznawaj świat. Jeśli Twoim marzeniem zawsze było podróżowanie, porozglądaj się za ofertą ciekawych wycieczek, na początek niedalekich. Jest wiele ofert skierowanych głównie do seniorów. Dbaj o swojego partnera i nie żałujcie sobie czułości, a jeśli prowadzisz samotne życie, spotykaj się z ludźmi – być może poznasz kogoś nowego?

Agnieszka Mączyńska-Dilis