Jak wiadomo, najlepszą formą aktywnego spędzania wolnego czasu są ćwiczenia na świeżym powietrzu. Coś takiego gwarantuje nam siłownia plenerowa. Żeby z niej korzystać, nie trzeba przejść żadnego szkolenia, a co więcej. jest ona darmowa. Urządzenia, jakie się na niej znajdują, są na tyle różnorakie, że każdy znajdzie coś dla siebie. Oczywiście najlepiej jest korzystać ze wszystkiego po trochu, dzięki temu całe ciało pozostanie w dobrej kondycji.

Siłownie plenerowe zostały zaprojektowane tak, że nie są zbyt wymagające. Wszystkie sprzęty ustawione są w taki sposób, że każdy jest w stanie na nich ćwiczyć. Fakt ten sprawia, że ten rodzaj aktywności fizycznej często wybierają osoby starsze Nie należy się tym jednak sugerować, siłownia taka jest w stanie zaspokoić też potrzeby osób młodszych. Wykonywane tam ćwiczenia, ich nasilenie, liczba powtórzeń – wszystko to zależy od kondycji.

Pierwsze kroki
Zanim zaczniemy ćwiczyć, warto się dowiedzieć paru podstawowych rzeczy, które zminimalizują ryzyko kontuzji na obiekcie, na którym ćwiczymy.
Przede wszystkim, zadbajmy o odpowiedni strój. Nie musi być całkiem sportowy, raczej zwyczajny rekreacyjny. Wystarczy dres i T-shirt (w zimniejsze dni bluza lub nawet wygodna kurtka), a do tego buty sportowe typu adidas.
Jak przy każdej aktywności fizycznej, nie wolno zapomnieć o odpowiednim nawadnianiu organizmu. W ciepłe dni zabieramy wodę, w chłodniejsze termosik z herbatą. Jeśli ktoś planuje dłuższą sesję ćwiczeń, dobrym pomysłem może być zabranie ze sobą wysokoenergetycznej przekąski. Dostępne są one w niemal każdym zwykłym sklepie.
Ważne jest też odpowiednie przygotowanie obiektu do ćwiczenia. Nie należy na nim ćwiczyć jeśli jest wilgotny (lub zimą – ośnieżony). Przed skorzystaniem z każdego przyrządu obowiązkowo sprawdźmy, jak robić to poprawnie. Służą temu naklejki na obiektach, na których pokazane jest, jak należy ćwiczyć, żeby nie doszło do kontuzji. Widnieje na nich również informacja, jakie partie mięśni efektywnie pracują podczas danej aktywności. Pozwala to dobrać ćwiczenia w ten sposób, żeby w czasie jednej sesji zaangażować całe ciało.

Korzyści dla zdrowia
Siłownia plenerowa pozwala nie tylko zachować kondycję, ale też zwiększa ruchomość stawów, a czasem nawet pomaga rozciągnąć mięśnie. Jest to szczególnie potrzebne osobom starszym. Dzięki temu są one w stanie zachować pełną mobilność i sprawność. W okolicach tych siłowni można nieraz zobaczyć bardzo sprawnych emerytów, którzy z pewnością zawdzięczają to właśnie regularnym ćwiczeniom na świeżym powietrzu.
Drugą grupą, dla której plenerowe siłownie są wręcz stworzone, są młode mamy. Kiedy dziecko śpi w wózku, mama może zająć się powrotem do dobrej formy w czasie, który i tak spędziłaby na spacerze.
Najtrudniejszym w początkach ćwiczenia jest zmobilizowanie się do regularności. W tym pomóc może towarzystwo. Jego dobór jest łatwiejszy, niż w przypadku zwykłej siłowni. Znajomi, nawet jeśli nie chcą ćwiczyć z nami, mogą po prostu usiąść obok, podczas gdy ćwiczymy. Oczywiście lepiej namówić ich do wspólnej aktywności!
Oczywiście, jak wszystko inne, siłownie plenerowe mają swoje minusy. Największym jest zależność od warunków atmosferycznych, mało komu uśmiecha się ćwiczyć w deszczu lub co gorsza w śniegu. Jest to możliwe, ale potrzeba dużo samozaparcia, niezbędny jest także odpowiedni ubiór. Podczas ćwiczeń w zimne dni mamy zaburzone odczuwanie temperatury, przez co łatwo się przeziębić lub nawet doznać lekkiej kontuzji.
Mimo tych kilku wad siłownie plenerowe są świetną alternatywą dla zwykłych ludzi, którzy chcą zadbać o formę. Wszyscy mają do nich darmowy dostęp, a urzędy miast ciągle budują nowe, tak żeby każdy miał jakąś w pobliżu.

Michał Nowicki