Wakacje z brzuszkiem – tak czy nie?

Każdy z nas ma latem prawo do wypoczynku. Wiele przyszłych mam obawia się jednak podróży i zmiany klimatu, aby nie zaszkodzić maluszkowi. Sprawdź, co warto wiedzieć, aby móc zdrowo i przyjemnie spędzić wakacje, bez ryzyka dla zdrowia Twojego i dziecka.

Gdy spodziewasz się dziecka, zmienia się nie tylko Twoje ciało, ale i psychika. Wiele przyszłych mam rezygnuje wtedy ze wszystkiego, co lubiły, w trosce o zdrowie maleństwa – często także z letniego wypoczynku. Tymczasem nie jest to wcale takie dobre rozwiązanie – umysł i ciało potrzebują regeneracji, zwłaszcza w sytuacji, gdy już lada moment czeka Cię ogromny wysiłek, jakim jest urodzenie dziecka, a Twoje życie diametralnie się zmieni. Pamiętaj także, że gdy jesteś wypoczęta i zrelaksowana, Twoje dziecko odbiera od Ciebie takie sygnały.

Mama w drodze

Często słyszymy opinie, że przemieszczanie się nie służy zdrowiu maleństwa – czy będzie to dłuższa podróż samochodem, czy też lot samolotem. Jak to jest naprawdę? Otóż, jeśli samopoczucie na to pozwala, podróż samochodem wcale nie musi być dla przyszłej mamy męcząca, ani ryzykowna. Niezbędne jest tylko zapewnienie sobie komfortu podróży i bezpieczeństwa (specjalny pas z adapterem), a także pamiętanie o przerwach w podróży, regularnych posiłkach i piciu dużych ilości wody.

A samolot? Planując podróż należy zawsze skontaktować się z lekarzem i zapytać, czy nie ma przeciwwskazań. Jeśli jesteś zdrowa, a ciąża przebiega prawidłowo, lot nie będzie dla Ciebie ryzykowny. Pamiętaj tylko, że z dłuższych powietrznych wypraw (przekraczających 3 godziny) powinnaś zrezygnować po 34. tygodniu ciąży, istnieje bowiem wtedy ryzyko powikłań zakrzepowych.

Dokąd wyruszyć? Niewskazana jest bardzo gwałtowna zmiana klimatu, szczególnie jeśli zawsze źle znosiłaś upały. Lekarze podkreślają, że – choć aktywny wypoczynek jest bardzo wskazany w ciąży, należy jednak unikać intensywnego wysiłku, grożącego urazami, dlatego np. niewskazane jest chodzenie po górach. Doskonale natomiast posłuży zdrowiu wypoczynek nad morzem!

Co nam wolno?

Wielu z nas letni wypoczynek kojarzy się z przyjemnym leniuchowaniem na plaży i pływaniem – w morzu lub hotelowym basenie. Ta ostatnia aktywność jest bardzo polecana ciężarnym – rozluźnia, wzmacnia kręgosłup, uelastycznia mięśnie. Zanim jednak zanurzysz się w morzu lub jeziorze, upewnij się, czy nie ma przeciwwskazań do kąpieli spowodowanych np. niezadowalającym stanem czystości wody w danej okolicy. Jeśli natomiast masz skłonności do infekcji dróg moczowo płciowych, powinnaś zrezygnować z kąpieli w basenie.

Nie jest natomiast wskazane nadmierne opalanie – jeśli bardzo lubisz słoneczne kąpiele, pamiętaj o tym, żeby unikać przebywania w pełnym słońcu w godzinach 11-15 i zawsze używać kremu z wysokim faktorem przeciwsłonecznym.

A co z dietą? Także latem powinnaś stosować się do zaleceń dietetycznych obowiązujących przyszłe mamy. Nie ma przeciwwskazań, jeśli chodzi o sezonowe czy egzotyczne owoce, zwłaszcza gdy nie masz skłonności do alergii. Unikaj natomiast przetworów z niepasteryzowanego mleka, egzotycznych przysmaków z lokalnych kramów (zwłaszcza gdy nie masz pewności co do warunków higienicznych, w jakich przygotowano potrawę), a także, oczywiście – alkoholu. Pamiętaj o regularnym nawadnianiu organizmu – minimum 2, a nawet 3 litry wody dziennie, zwłaszcza w upały.

W upalne dni przyszła mama może uskarżać się na obrzęki – szczególnie w zaawansowanej ciąży. Nie są one powodem do niepokoju, zwłaszcza w przypadku, gdy wyniki badań laboratoryjnych i ciśnienie tętnicze są prawidłowe. Jeśli jednak obrzęki powodują dyskomfort, możesz walczyć z nimi pijąc dużo wody (możesz też popijać herbatkę z pokrzywy – pozwala ona nie tylko usunąć z organizmu nadmiar wody, ale także dostarcza cennych mikroelementów), ograniczając sól i często odpoczywając z nogami w górze. Jeśli lekarz nie wyrazi przeciwwskazań, możesz zdecydować się na masaż limfatyczny.

Agnieszka Mączyńska-Dilis